Com en temps
present, la societat del futur i la tecnologia exposaran el cos a un nou
maquetament, a noves dinàmiques. El transhumanisme promet
superar les limitacions biològiques: vides més llargues, cossos millorats,
fusió home-màquina. Donna Haraway, en el seu Cyborg Manifesto (1985),
plantejava la figura del cíborg com a metàfora del subjecte hibrid entre cos i
tecnologia. Paul B. Preciado, a Testo Yonqui (2008), amplia
aquesta idea mostrant com el cos és ja una plataforma tecnopolítica, modulada
per hormones, dispositius mèdics i indústria farmacèutica.
Ara bé,
la psicoanàlisi ens proposa que el cos no és només carn i biologia, sinó també
cos de gaudi. Lacan, al Seminari XXIII, defineix el parlêtre: un
cos travessat pel llenguatge. Cap tècnica podrà eliminar la marca de la falta,
de la mancança i de la pulsió. El transhumanisme promet un cos complet, però el
desig fa impossible aquesta completud.
Hipòtesi:
el futur intensificarà el control i la manipulació del cos, però alhora
apareixeran nous símptomes corporals, noves formes d’angoixa davant la
virtualització del desig.
Ara
pensem com seran i expressaran l'amor, el sexe i el desig en el futur. Podem
començar per subratllar aquelles referències de Zygmunt Bauman, a Amor líquid (2003),
on descriu relacions cada cop més fràgils i volàtils. L’amor es converteix en
consum, en experiència temporal. A moltes pàgines de cites, la trobada està
organitzada per algoritmes que preseleccionen l’altre.
La
psicoanàlisi insisteix: el desig no pot reduir-se a una oferta de mercat. Hi ha
una asimetria estructural entre els sexes, una impossibilitat de
complementarietat. Lacan (Seminari XX, Encore) afirma que “no hi ha
relació sexual” en el sentit d’experimentar una harmonia plena.
Hipòtesi:
en el futur, veurem la proliferació de noves formes de contractes amorosos
(poliamor, relacions obertes, virtualitat), però també un augment del símptoma
de soledat radical. El subjecte buscarà amor a les pantalles, però toparà amb la
falta, la impossibilitat irreductible.
Si ens
preguntem pel subjecte polític i col·lectiu, podríem referir-nos al que diu
Giorgio Agamben, quan parla de l' homo sacer (1995).
En aquest text, Agamben ens mostra com la política contemporània tendeix a reduir
la vida a mera vida biològica, objecte de control.
Žižek,
per la seva banda, denuncia el capitalisme global com a sistema capaç
d’integrar fins i tot la dissidència.(Violència,2008).
Des de la
psicoanàlisi, es pot afirmar que el subjecte del futur estarà més vigilat i més
regulat, però també, que sempre hi haurà restes de símptomes que escapin al
control. El desig no és, ni de bon troç, domesticable,malgrat la
metonímia democràtica trastoqui el mateix subjecte que la va voler i aquest
demani formes radicals de govern.
Hipòtesi:
el futur polític serà d’identitats mòbils i fragmentades, però també d’una
lluita constant entre control tecnopolític i l’acte singular del subjecte.
Harari (Homo
deus 2016) i Kuezweil (The singularity is near 2005), plantegen
que la tecnologia i la inteligencia artificial podrien dur al subjecte posthumà
allí on la consciència humana i el desig estarien modulats per algoritmes, la
biotecnologia i els sistemes digitals.
Des de la
psicoanàlisi proposem una lectura crítica: encara que la tecnologia transformi
les experiències, la falta, les mancances constitutives del subjecte no
desapareixeran. Lacan en els seus Escrits (1964), ens recorda que
el subjecte està estructurat pel llenguatge i pel desig; això implica que cap
avenç tecnològic podrà eliminar la tensió entre el que es desitja i el que es
pot obtenir.
Crec en
un futur on persistirà el subjecte de l'inconscient. Es cert que, com avui, els
símptomes canviaran d’expressió i aquesta estarà relacionada amb la
sobrexposició, la hiperconexió i la pressió algorítmica. Haurem d'encarar les conseqüències
quan a la forma de patir-los. La tecnologia intensificarà el control del cos i del desig, però
també es produiran resistències, també hi haurà subjectes que voldràn saber
sobre el seu desig i entendre per modificar, actuar, canviar...
L’amor i
la paraula seran espais de subversió enfront del mercat i de la tècnica. Els
psicoanalistes tenim, avui i demà, un paper fonamental: mostrar-li al
subjecte que no ho pot tot, que el desig és irredimible i que l’amor és sempre
una aposta.
Davant el
somni d’un futur òptim, la psicoanàlisi seguirà oferint una ètica de la
singularitat i del límit.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada